Română | Italiano
AcasăŞtiri20157 Ianuarie: Noul Calendar al comunităţilor greco-catolice din Italia
Arhivă foto
Anul: 2017 » Eveniment: „Doamne, bine ne este nouă să fim aici!..." » Titlu: 9586.jpg

Anul: 2017

Eveniment: „Doamne, bine ne este nouă să fim aici!..."

Titlu: 9586.jpg

Ştiri

Noul Calendar al comunităţilor greco-catolice din Italia

Noul Calendar al comunităţilor greco-catolice din Italia

Este disponibil şi anul acesta, pentru credincioşii şi prietenii noştri, calendarul bizantin pe anul Domnului 2015 la iniţiativa protopopiatelor româneşti din Italia şi mulţumită eforturilor părintelui dr. Raimond Rudolf Salanschi şi prof. dr. Giuseppe Munarini care a revizuit textul în limba italiană.
Un alt an a trecut, altul vine, aducând cu el speranze şi zile necunoscute. Calendarul care ne va însoţi anul acesta este de asemenea bilingv, în limba română şi italiană, pentru a permite italienilor să înţelegă indicaţiile indispensabile ritului bizantin.
În italiană, pentru comunităţile catolice de rit bizantin, nu există niciun astfel de calendar, în afara de cel al mănăstirii de la Grottaferrata a părinţilor bazilitani din Italia, în apropiere de Roma, antică perlă orientală stabilită în "Tiara Pontificia", care prezintă praznicile cu dată mobilă, legate de Paşti, conform calendarului gregorian, în timp ce noi le prezentăm, conform calendarului iulian şi pentru sărbătorile cu dată fixă, se respectă calendarul gregorian, ca fraţii noştri ortodocşi români şi greci, care au acceptat reforma calendarului în anii douăzeci ai secolului trecut.
Calendarul nostru cuprinde icoanele, în partea superioară, şi anul acesta; cele ale anului 2015 sunt opera pictorului Liviu Dumitrescu. În fiecare lună se află icoana praznicului principal: în Ianuarie iată icoana cu imaginea austeră a Sf. Ioan Botezătorul, care l-a botezat pe Iisus în râul Iordan; în luna Februarie icoana Prezentării la Templu a lui Iisus în braţele dreaptului Simeon; în Martie îl puteţi admira pe Arhanghelul Gavril şi Preasfânta Fecioară: mesagerul divin a venit la Maica Domnului cu scopul de a-i vesti că va fi Maica Celui care a luat trup omenesc de la ea, pentru a fi răstignit apoi pe cruce şi pentru a muri ca serv pentru noi. În luna Aprilie îl vom vedea pe Iisus care înviază morţii prin cinstita Sa Înviere, care va să schimbe istoria lumii şi, de asemenea, starea drepţilor care încă se găseau în Iad. Învierea Domnului este "Praznicul Praznicelor", cea pentru care ar trebui să ne bucurăm chiar şi în suferinţă. Anul acesta este Învierea Domnului se sărbătoreşte în Biserica noastră la 12 Aprilie, în timp ce în Biserica latină, în Biserică italo-albaneză şi la Mănăstirea exarhală grecească de la Grottaferrata precum şi în unele dintre eparhiile noastre din Statele Unite ale Americii şi din Canada, cu o săptămână mai devreme. Dar ce importanţa are diferenţa de calendar? Important este să ne apropiem de mister, să-l urmăm pentru a intra în comuniune cu Biserica cerească şi cu cea pământească.
În luna Mai, iată ne este înfăţişată binecunoscuta icoană a Rusaliilor. La fel ca anul trecut, fiecare icoana este înconjurată de o serie de fotografii care reflectă viaţa comunităţilor româneşti unite cu Roma, greco-catolice: cele mai importante evenimente, feţe cunoscute apar, amintindu-ne momentele de bucurie trăite împreună la umbra Bisericii sau chiar în sânul ei.
Icoanele se succed câte una pe lună şi ne sunt prezentaţi sfinţii Petru şi Pavel în luna Iunie, sfântul Dumitru în luna Octombrie şi aşa mai departe, până la icoana minunată a Naşterii Domnului care este ultima din anul solar, nu din cel liturgic care în tradiţia răsăriteană de rit bizantin se încheie pe 31 August.
Indicaţiile liturgice sunt preţioase şi indispensabile pentru cei care prin naştere sau prin alegere doresc să urmeze ritul bizantin. În fiecare duminică vom găsi nu numai trimiterile Apostolului şi ale sfintei Evanghelii, ci şi o indicaţie a glasului troparului. Datorită acestei indicaţii putem afla troparul care se cântă sau se citeşte în timpul Liturghiei şi, pentru cei care au bunăvoinţă, în timpul Utreniei, al Vecerniei şi al orelor din ceaslov. Cu o bogată semnificaţie spirituală, troparele ne introduc în misterul care se celebrează: Învierea Domnului in primis. Troparele, datorită valenţei poetice extraordinare, opera unor compozitori precum Roman Melodul, Ioan Damaschin şi a altor mari părinţi şi vrednici profesori, ne introduc de asemenea în tainele Sfântei Scripturi sau în viaţa sfântului prăznuit, cu trimitere la fapte sau evenimente care ar trebui să servească drept paradigmă pentru zilele noastre viitoare, chiar pentru a îndrepta acţiunile noastre sau pentru a ne purifica intenţiile.
În ajutorul nostru vine Biserica care ne propune spre purificare postul şi abstinenta, care ne ajută să urcam pe Muntele Ierusalimului, a Ierusalimului ceresc, frumos precum este descris în Apocalipsă.
Sunt menţionate chiar şi zilele de post în mod regulat, în conformitate cu tradiţia noastră.
Astfel, conform indicaţiilor de pe pagina introductivă, se arată în mod corect care sunt zile în care nu se pot celebra căsătorii: este fără sens, de fapt, în timpul postului şi să se celebreze un eveniment de bucurie, pentru că postul ar trebui să fie o bucurie în sine, dar este caracterizat printr-o "tristeţe radiantă", după cum spunea un cunoscut teolog ortodox.
O alegere care a fost făcută de către redactorul calendarului nostru şi colaboratorii săi, de acord cu ceilalţi preoţi: aşa cum se aflau în calendarele noastre din anii trecuţi şi anul acesta sunt amintiţi marii sfinţi ai Bisericii catolice de rit roman: astfel pe 31 Ianuarie este San Giovanni Bosco, pe 13 Iunie Sf. Anton de Padova, pe 4 Octombrie S. Francisc de Assisi şi exemplele ar putea continua.
Cum să nu-i fi amintit pe aceşti mari maeştri, mari prin smerenia lor, mai degrabă decât pentru sfinţenia lor, care sunt faruri luminoase pentru toţi, întâlnind multă veneraţie şi în rândul celor care nu sunt în comuniune deplină cu noi?
Calendarul prezintă deci, pe lângă marile mistere ale Mântuirii noastre: Naşterea, Moartea şi Învierea, apoi Pogorârea Spiritului Sfânt şi pe cei care ne-au precedat şi care, prin mărturia lor ne-au arătat şi continuă să ne arate calea mântuirii, luminând calea noastră, uneori prea abruptă.
Este o înţeleaptă învăţătură conform căreia calendarul trebuie să fie pus într-un loc de cinste în casă, atât pentru prezenţa icoanelor, cât pentru ceea ce ne aminteşte.
Calendarul, fie acesta catolic sau ortodox, spre deosebire de cel civil, uneori rece, ne ajută să retrăim evenimentele, nu numai să ni le amintim. Din acest motiv, în cadrul sf. Liturghii, la troparele atât de rit bizantin cât şi în alte rituri orientale, cum ar fi cel armean, se întâlneşte deseori cuvântul "astăzi". Este vorba despre eternul "astăzi", care ne arată că suntem chemaţi să irumpem în mister şi să-l retrăim sau aspecte din viaţa persoanei sfinţite, nu numai să o amintească, cum se vrea din partea lumii laice.
Traducere în limba română: p. Ioan Mărginean-Cociş
Prof. Giuseppe Munarini

Pentru a trimite o ştire, vă rugăm să folosiţi acest  formular.